"Fundamenteel verandert marketing niet, maar de in te zetten middelen worden uitgebreider. Big data, AI en 'scrum-marketing' maken de inzet van middelen bovendien effectiever."

NEW MARKETING STRATEGY 

Belangrijke uitgangspunten voor 'new marketing strategy':


  • Inzicht in het marketingspeelveld
    Op welk afnemerssegmenten ligt de focus? Welke (digitale) trends en (latente) klantbehoeften spelen een rol? Hoe onderscheid u zich van concurrenten? 


  • Heldere formulering van de marketingdoelstellingen
    Welke doelstellingen worden nagestreefd, strategisch, maar ook ten aanzien van acquisitie, retentie en klantwaarde? Hoe worden deze business doelstellingen SMART gemaakt?


  • Een omnichannel contentstrategie
    Welke kanalen, communicatiemiddelen, media en content zijn effectief voor uw business? Een goede afweging op basis van diverse KPI's bepaalt de keuze uit het scala van op elkaar afgestemde online en offline marketingmiddelen. Continue monitoring tijdens de customer journey is daarbij een must voor het realiseren van customer engagement en klantrendement.

CUSTOMER JOURNEY MANAGEMENT

Er zijn veel contactkanalen en innovatieve contactvormen om uw doelgroep te begeleiden tijdens de gehele klantreis; van het bewustwordingsproces tot de uiteindelijke keuze en het gebruik van product of dienst. Elk kanaal kent zijn eigen content en impact en dient telkens te worden afgestemd op specifiek doelen en specifieke klantsegmenten. Een effectieve customer journey is essentieel voor klantloyaliteit en klantrendement. Belangrijk bij het ontwerpen van een goede customer journey: 


  • Gebruik van persona’s
  • 'Voice of the customer'
  • Inzicht in ‘moments of truth’
  • Zicht op alle mogelijke 'touchpoints'
  • Ontwikkelen van een 'roadmap'
  • Formulering heldere KPI’s

CUSTOMER PERFORMANCE MANAGEMENT

Voor het verbeteren van de klantgerichtheid is het de kunst om als organisatie de juiste vragen te stellen en daarbij voordeel te halen uit alle klantdata die voorhanden is. Voorbeelden van interessante vraagstukken zijn:

 

  • Hoe kunnen we de klanttevredenheid verbeteren met specifieke service aspecten?
  • Wat is het optimale assortiment om aan te bieden via de verschillende kanalen?
  • Via welke kanalen kunnen we klanten het beste bedienen om de klantwaarde te optimaliseren?
  • Op welke klanten moeten we onze verschillende campagnes ‘real time en one-on-one’ richten?

 

Het bij elkaar brengen van verschillende marketingdisciplines speelt een essentiële rol voor een succesvolle klantbenadering. Zo zullen o.a. business marketeers en data scientists (MI) steeds vaker intensief samen dienen te werken om interessante opportunities aan te grijpen. 

PROPOSITIE MANAGEMENT

Voor de ontwikkeling van innovatieve proposities wordt vaak een traject afgelegd: 

 

  • Trendanalyse
    Het in kaart brengen van trends, die voor uw business en merk van belang zijn


  • Customer insights
    Het achterhalen van de (latente) klantbehoeften, online en offline


  • Brainstorming
    De vertaling van klantbehoeften naar nieuwe marketingconcepten voor uw specifieke doelgroepen


  • Conceptformulering & Testing
    Formulering, testen en keuze van de beste bij uw merk aansluitende proposities


  • Uitwerking, Implementatie & Introductie van propositie(s)
    Nieuwe proposities worden fasegewijs ontwikkeld en geïntroduceerd

 

Share by: